Herännäisjuhlat Kirjat Eurajoen kristillinen opisto
Seurat ja seurapuhujat Keskustelupalsta Hakemistot ja yhteystiedot

Misander: Sabbathin lepo, vuodelta 1767, fraktuuralla präntättyä tekstiä

Muita sivuja Misanderin Postillasta: Pääsiäissaarna uudessa ja vanhassa kieliasussa.

Hitaiksi sydämestä kutsutaan ne, jotka viivyttelevät... Meidän pitää oleman hitaat puhumaan ja hitaat vihaan. (Jaakob. 1: 19). ...Mutta usko tulee taivaasta, se on ulkomaan yrtti, joka ei itsestänsä kasva meidän sydämissämme ... Jumalan lapset, niin usein kuin he kirkkoon tulevat, saavat uuden ja erinomaisen siunauksen Jumalan lupauksen jälkeen ... (2. Moos 20:24)

Aili- tädin muistiinpanoja ( Aili Yrjänen 1903-1991) kirjaa lukiessa

s. 426 Pitää olla hitaat puhumaan ja hitaat vihaan, Jacob 1:19, luonnosta hitaat uskomaan, sillä synti riippuu meissä, Hebr.12:1.

Mutta usko tulee taivaasta, ulkomaan yrtti, joka itsestänsä kasvaa sydämissämme, sen tähden Jumalaa rukoiltava

s. 427- 428 Jospa kaikki kristityt mielellänsä ottaisivat nuhteet vastaan.

Luther: eivät papit mielellänsä nuhtele

Hyvän suovan haavat paremmat kuin petollisen vainoojan suun antamiset.

Heränn.lehti –82 Saloma, Buggen post. ½paaston sunnuntai: ihmisjoukot tulivat Jeesusta kuulemaan uteliaisuudesta, ei uskoa, mutta johti siihen. Niin nytkin. Kunhan tulee kuuloon.

s.472 niin usein kuin kirkkoon tulevat, saavat erinomaisen siunauksen Jumalan lupauksen jälkeen. 2Moos.20:24 Mihin säädän nimeni muiston, sinne tulen ja siunaan sinua s.473 Kirkko-srk, Kristus on lupauksilla asettanut. Taivaan valtak. verrattu."kuin astuisitte Jumalan istuimen eteen".

Ja vaikka hyvät ja pahat, uskovaiset ja uskottomat, ulkokullatut ovat Herran viinamäessä, pysyy kirkko kuitenkin aina nisupeltona, jota Herra rakastaa ja siunaa.

s.8,9; s.12- luontoa: puut, ruoko ym. s.59 noita ja rukoilija; s. 68,69 ? Jeesus; s.98 vertaus puutarhasta; s.105 Laodikea; s.107; s.121 kuvat; s.143 rukous; s.144 vissit rukoushetket; s.193; s.232,242- vanhurskaat; s.303 kiusauksista, mitä enemmän kiusataan, sitä enemmän….;s.313 mitä suurempi usko, sitä suurempi koettelemus; s.356,357vangittu Ester, Ahasveruksen puoliso toi Juudaan suvun arvoonsa; 385-391 ehtoollisen voima; 443 rauha kiusausten voittamisesta; s.550, 551 velvollisuus iloon, ilo erityisesti uskoville; s. 559 Pyhä Henki; 565 vaikka saarnasta ei mitään mieleen jäänyt, Pyhä Henki vaikuttaa jälkeenpäin; s. 576 Kristus kukkainen; s.532 taivaaseen astuminen; s.584 soutajat kirkkolaivassa; s.715 hyvät työt ei auta auttajaa; s.743 mene väärän huoneenhaltijan luo; s.829 Pyhän Michaelin päivänä, ei enkeleitä palvella; s.839 helvetin metsämies; s.845 hautaan veisataan; s.846 maa on meidän äitimme; s.854 - sabbathi, ehtoollinen; s.874 kivisydän; s.881 jos minua rakastatte, pitäkää käskyni; s. 907 risti; s.949 – vuorille pakeneminen; ;988 synti anteeksi, jäljelle jää syntiturmelus, jota joka päivä uudist….

Isäni isänKustaa Yrjäsen muistilapussa Misanderin kirjan välissä on viittaus sivulle 342 " kuinka tarpeellinen on kiittää ruokansa" Tähän lappuun on hänen tyttärensä Aili Yrjänen lisännyt edellä olevan lauseen kohdalle 5.Moos.8:10 koskas syönyt ja ravittu olet, ettäs silloin kiität Herraa sinun Jumalatas sen hyvän maan edestä, kun hän andoi sinulle. Lisäksi tätini on lisännyt paperiliuskaan Misander ss.333- 334 ja 5.Mooses 32: 12-14( parasta ydinvehnää)

 

Esivanhempieni syvällistä hengellisen kirjallisuuden tutkimista ihaillen

Raumalla 29.2.2008 Eeva Yrjänen

Siihen aikaan sanoi Jeesus opetuslapsillensa: ei kenkään voi palvella kahta Herraa. (Matt: 6: 24). Jos te minua rakastatte, niin pitäkää minun käskyni (Joh. 14:15).
Yksi jumalinen leski, jolla oli monta lasta, itki katkerasti. Hän näki unessa puutarhan. Siellä kasvoi monta puun vesaa. Hän heräsi ja nukahti taas. Silloin hän näki saman puutarhan. Puut olivat kasvaneet suuriksi ja niissä oli hyviä hedelmiä. "Koska hän niitten alla varjoon istui, puhalsi tuuli, ja liikutti puita niin, että joukottaisin hedelmät hänen helmaansa putoisit, joista hän myös muutamat söi, ja hänelle hyvin maistuit; silloin sanoi hän: en minä sitä kadu, että minä näistä puista vaivaa nähnyt olen ja kyyneleilläni ne kastanut, nytt minä istun heidän varjossansa ja heidän hedelmistänsä nautitsen. Koska hän vihdoin heräs, eikä ymmärtänyt selitystä, niin yksi pappi tällä tavalla hänelle unen selitti: hänen lapsensa olit ne nuoret vesat, jotka hän jumalallisen ylöskasvattamisen ja hyvän neuvon kautta esti pahuuden siemenestä ja kyynelitä vuotavilla rukouksilla joka päivä kasti, sen tähden piti ne onnellisesti kasvaman ja siunatuksi hedelmää kantavaksi ..." Hän on sovinto meidän syntiemme edestä; ei ainoastans meidän, vaan kaiken maailman edestä. (1 Joh. 2: 2).

Tästä pääset takaisin Suomen rukoilevaisen kansan yhdistyksen aloitussivulle